Veelgestelde vragen
Twijfelt u of een elektrische auto ook voor u een goede keuze is? Of heeft u al een elektrische auto en heeft u een vraag over het elektrisch rijden?
Bekijk dan de veelgestelde vragen hieronder en wellicht staat het antwoord op uw vraag er wel bij.
Blijft er toch nog een vraag over? Onze EV-Experts staan voor u klaar!
Op vakantie
Er is een aantal elektrische auto’s die een (kleine) caravan of aanhanger mogen trekken. Een aantal hiervan zijn de Audi E-tron, Skoda, Volkswagen ID4 en de BMW iX3.
Dan kan dit wel, maar ideaal is het niet. Met een caravan achter de elektrische auto verbruikt u ongeveer 50% tot 70% meer energie. Dat betekent vaker bijladen. Dat houdt de reis flink op. Daarnaast zijn niet alle laadstations geschikt om te laden met een aangekoppelde caravan. De kans bestaat dus dat u de caravan moet afkoppelen.
Voordelen
Neem contact op met onze EV-Experts, zij helpen u graag om antwoord op deze vraag te krijgen.
- Een laadpunt thuis of in de buurt.
- Een laadpas (Deze wordt geleverd bij de aanschaf van een laadpas)
- Een laadkabel (Deze wordt geleverd bij de aanschaf van een nieuwe auto)
- Een goede navigatie app
Een accupakket van een elektrische auto is een belangrijk en duur onderdeel. Om die reden wil je dat deze na langere tijd goed functioneert. Helaas kunnen we nog niet precies stellen hoelang een accu meegaat. Echter, onderzoek heeft aangetoond dat dit langer is dan vaak werd aangenomen.
Sinds 2010 rijden er meer dan 500.000 Nissan Leafs rond. Hiervan hadden er slechts drie een issue met de accucapaciteit.
Daarnaast is onderzoek gedaan naar de accu’s van Tesla. Hieruit bleek dat bijna alle accu’s, na 250.000 kilometer, meer dan 90% van de originele capaciteit hadden.
De fabrikant van uw elektrische auto geeft acht jaar, of 160.000 kilometer, garantie op de accu. Tijdens deze periode moet minstens 70% van de capaciteit geleverd worden.
Laden
Er komen twee vormen van stroom voor, namelijk wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC).
- Wisselstroom (AC/regulier opladen), komt onder andere uit het stopcontact.
- Gelijkstroom (DC/snelladen) wordt gebruikt bij systemen die een batterij/accu hebben. Dit kan een voertuig zijn, maar bijvoorbeeld ook de mobiele telefoon.
Bijvoorbeeld: een laptop werkt op batterijen, dus op gelijkstroom, om deze op te kunnen laden wordt de laptop aangesloten op een omvormer (oplader) die op zijn beurt weer wordt aangesloten op een stopcontact (AC).
Elektrische auto's bevatten ook omvormers. Zo maakt de omvormer in de auto (On Board Charger) van wisselstroom -> gelijkstroom, dit om de accu op te kunnen laden. Bij het snelladen (gelijkstroom) wordt deze On Board charger niet gebruikt, het gelijkstroom kan direct naar de accu. Daarom is de accu sneller vol als met 'normaal' laden.
Ja dat kan, tijdens het opladen is de laadkabel namelijk vergrendeld in de auto. Regen komt er dus niet in.
Maar mocht het toch gebeuren dat er vocht in de kabel komt dan wordt er niet geladen, wel zo veilig!
Openbare laadpalen zijn in veel gemeentes steeds meer te vinden. Het makkelijkste is om een app te downloaden waarbij snel laadstations zichtbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan, A Better Routeplanner, Plugsurfing of Chargemap. De website https://www.oplaadpalen.nl/ geeft ook goed overzicht.
Voor deze laadoplossing (Wallbox) dient u te beschikken over een eigen oprit of eigen grond.
Een huis kan een 1-fasemeterkast of een 3-fasemeterkast hebben. Nieuwbouwhuizen beschikken vaak al over een 3-fasemeterkast, waardoor er voor de aansluiting van het laadpunt weinig tot niets aangepast hoeft te worden. Oudere huizen hebben vaak nog een 1-fasemeterkast met iets minder vermogen. Het laadpunt moet de gewenste stroomcapaciteit vanuit de meterkast kunnen leveren. Het kan verstandig zijn om een 1-fasemeterkast te verzwaren en zo de hoeveelheid stroom die het huis binnenkomt te vergroten.
Of dit nodig is in uw huis stemt Eneco met u af.
Hier zorgt Dynamic Home Load Balancing voor. Dit is een slimme techniek waarbij de laadsnelheid automatisch wordt afgestemd op het huishoudelijke verbruik. Hierdoor is het laadpunt geschikt voor iedere meterkast. Tijdens uw aanvraag bij Eneco eMobility kunt u aangeven of u dit wenst.
Wanneer u een eigen oprit heeft kunt u zelf een laadpaal aanschaffen. Echter, niet iedereen heeft die ruimte. Daarom kiest men er soms voor om een openbare laadpaal aan te vragen bij de gemeente.
Een openbare laadpaal mag door iedereen worden gebruikt. Als bewoner van de gemeente is plaatsing van deze laadpaal kosteloos, voor het laden moet u betalen met een laadpas. Kijk voor meer informatie over het aanvragen van een openbare laadpaal dichtbij uw huis op de website van uw gemeente.
Fiscale voordelen
Ja, er zijn meerdere voordelen waar gebruik van kan worden gemaakt.
- Vrijstelling van MRB t/m 2024
- Een elektrische auto heeft geen CO2 uitstoot en is daarom vrijgesteld van BPM
- Daarnaast kan er gebruik worden gemaakt van de aanschaf subsidie, hier zit wel een limiet op. Bekijk de actuele stand via de website van het RVO.
Ja, het is mogelijk om als ondernemer de BTW te verrekenen bijvoorbeeld bij de aanschaf van een elektrische auto.
Snelladen
Dat komt omdat er gebruik wordt gemaakt van gelijkstroom (DC).
Er komen twee vormen van stroom voor, namelijk wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC).
- Wisselstroom (AC/regulier opladen), komt onder andere uit het stopcontact.
- Gelijkstroom (DC/snelladen) wordt gebruikt bij systemen die een batterij/accu hebben. Dit kan een voertuig zijn, maar bijvoorbeeld ook de mobiele telefoon.
Bijvoorbeeld: een laptop werkt op batterijen, dus op gelijkstroom, om deze op te kunnen laden wordt de laptop aangesloten op een omvormer (oplader) die op zijn beurt weer wordt aangesloten op een stopcontact (AC).
Elektrische auto's bevatten ook omvormers. Zo maakt de omvormer in de auto (On Board Charger) van wisselstroom -> gelijkstroom, dit om de accu op te kunnen laden. Bij het snelladen (gelijkstroom) wordt deze On Board charger niet gebruikt, het gelijkstroom kan direct naar de accu. Daarom is de accu sneller vol als met 'normaal' laden.
Snelladers vindt u bij tankstations, hotels of fastfoodrestaurants. Het makkelijkste is om een app te downloaden waarbij snel laadstations zichtbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan, A Better Routeplanner, Plugsurfing of Fastned.
Tips
De accu waar de elektriciteit wordt opgeslagen en wordt gebruikt als 'brandstof' kan niet worden opgestart met startkabels.
Ja, hier zijn al veel slimme oplossingen voor bedacht. Zoals het regelen van de vraag en het aanbod van de elektriciteit. Zoals bijvoorbeeld Smart charging, Load balancing en zelfs de accu's van elektrische auto's bieden kansen.
Er zit een batterij management systeem (BMS) in uw auto om uw accu te beschermen. Deze zorgt er namelijk voor dat uw accu niet 'overladen' wordt of dat er te snel teveel energie in de accucellen wordt geladen. Daarnaast zorgt het BMS ervoor dat de energie gelijkmatig verdeeld wordt over de cellen.
Ook kunt u uw BMS een handje helpen door de auto niet verder te laden dan 80 tot 90% wanneer dit niet nodig is om uw bestemming te bereiken. Dit is in te stellen in het infotainment systeem in uw auto, dan doet uw auto dit automatisch voor u.
Meeste autoritten (9 op de 10) heeft een bestemming binnen 100 kilometer, met de kleinste accu's kan ongeveer 200 kilometer worden gereden. Dat betekend dat met de meeste ritten zonder tussentijds laden gereden kan worden. Bekijk voor uzelf hoeveel kilometer u gemiddeld rijdt, zo weet u hoeveel actieradius u nodig heeft in uw elektrische auto.
Onderhoud
Wist u dat het onderhoud van een elektrische auto vs een benzine auto flink goedkoper is? Dit komt omdat er minder bewegende en slijtage gevoelige onderdelen in een elektrische auto zitten. Een brandstofauto heeft ca. 200 bewegende onderdelen in de aandrijflijn en een elektrische auto ca. 20.
Net als bij een brandstofauto zijn er hulpdiensten die kunnen helpen bij pech onderweg.
Wanneer u met een lege accu komt te staan zijn helpen de hulpdiensten u met een oprij wagen naar de dichtstbijzijnde laadpaal of maken zij gebruik van een mobiele oplader zodat u uw weg weer kunt vervolgen.
Elektrische auto’s hebben minder bewegende onderdelen en zijn hierdoor in de meeste opzichten betrouwbaarder dan hun tegenhangers met oude ‘vertrouwde’ verbrandingsmotoren. Toch is het verstandig om, voor een lange trip, een abonnement bij een goede pechhulpdienst te hebben.
Wist u dat de meeste nieuwe elektrische auto’s automatisch 2 tot 5 jaar gratis pechhulp hebben van de fabrikant? Bij BMW & Mini is dit bijvoorbeeld gratis totdat de auto 5 jaar wordt, bij een Peugeot is dit 2 jaar.
Uiteraard kunt u ook bij ons terecht voor pechhulp. Vul het contactformulier in en één van onze specialisten neemt contact met u op om een afspraak in te plannen.